Update 6 augustus Sec Hayai

Een update vanaf Sec Hayai

We bevinden ons op ongeveer 800 mijl van Kaap de Goede hoop en we zitten midden in een klein, maar stevig lage druk systeem.

Bij het witte puntje was onze positie vanmorgen 6 augustus om 10:30 uur. We zitten in het rood/gele gebied, dus wind tussen de 20 en 25 knopen, maar de praktijk is dat het meer de 30 raakt. Het lagedruk gebied beweegt met ons mee naar rechts, maar wordt vandaag (als de voorspelling uitkomt), veel minder sterk. We zouden in principe naar ongeveer 15-20 knopen moeten gaan in de avond.

Morgenmiddag 7 augustus rond 1400 uur zou het weerbeeld er dan als volgt moeten uitzien:

De Sec Hayai is nu het rode puntje bij het rode kruisje. De afstand die er staat is de geprognotiseerde afstand die we dan afgelegd hebben (maar die is behoorlijk accuraat).
Je ziet dat we nu in het gele gebied zitten met aanmerkelijk minder wind. Maar de wind komt nog steeds uit een redelijk goede hoek, want we kunnen rond de 80 graden TWA varen.

En dan maandag 8 augustus, komt het volgende lage druk er al weer aan, waar wij dan op gaan meeliften om de Kaap de Goede Hoop te gaan ronden!

Onze geprognotiseerde positie is opnieuw op het rode puntje. WE zitten weer in het rood/gele gedeelte, maar de windt komt heel prettig van achteren (TWA 140 graden). Dit lage druk gebied beweegt zich niet zo snel en als het allemaal uitkomt, kunnen we meeliften gedurende een dag of 3-4. Ook zullen we dan de koers iets naar het OSO verleggen, zodat we uiteindelijk de kaap op ca. 200 mijl gaan ronden. Tenminste, dat is het plan voor de komende dagen.

En dan nog even de route voor de rest van deze etappe:
Uit de routing van vanmorgen 10:00 uur blijkt een erg duidelijke lijn naar Mauritius te zijn. Ik heb de belangrijkste routes even bij elkaar gezet in het onderstaande plaatje:

Uitleg:
Wij zijn het oranje bootje, meest links in het beeld. De paarse en rode bootjes er vlak voor zijn onze concurrenten Amhas en Milai (zie ook de globe40-site).
De blauwe lijn is de routing met het GFS-model en brengt ons in 13 dagen en 8 uur naar Mauritius.
De gele lijn is het ECMWF-model en dit model brengt on in 9 dagen en 21 uur tot vlak ten zuiden van Madagascar. Daarna is het nog zo’n 817 mijl naar Mauritius. Dit model kijkt niet meer dan 10 dagen voorruit, dus het laatste geeft het model nog niet weer.
En dan als 3de model, het paarse, dit is ook GFS, maar heel fijnmazig voor alleen de komende 48 uur, om te zien wat er gebeurt met het lage druk gebied waar we inzitten. Wat ik hierboven ook al heb beschreven.

Conclusie:
Het is erg positief dat de 2 modellen behoorlijk dicht bij elkaar zitten. Zeker het stuk tot aan de kaap, is vrijwel identiek en daarna volgen ze grofweg dezelfde route. Dat betekent dat er een redelijke betrouwbaarheid in de voorspelling zit en daar worden we erg blij van.
Wij denken wel dat nog een ruime 13 dagen erg snel is, dus wij rekenen er voor het (mentale) gemak minimaal 2 dagen bij. Daar zouden we ook nog best tevreden over zijn, want dan komen we op de 21ste augustus aan in Mauritius en dat is 34 dagen na vertrek. Aangezien de verwachting bij vertrek 35-40 dagen zou zijn, is dit absoluut positief.

We doen dit uitzoek werk feitelijk dagelijks, waarbij we in detail naar de eerste 3 a 4 dagen kijken en meer de grote lijn, alles wat 5 dagen of langer is.
Des te belangrijker is het dat we dan in de eerste 3-4 dagen veel overeenkomsten tussen de modellen zien, want dan is de zekerheid veel groter.
Andere bronnen die wij ook gebruiken zijn satellietfoto’s, golfhoogtes en -richting en isobaren. Maar daar kom ik een volgende keer wel weer op terug.

Tot de volgende update!
Sec Hayai
Frans en Ysbrand

Deur dicht = wind uit

En de deur ging net dicht voor onze neus!
Hieronder kan je zien dat we nog net in het groen zitten en niet in het oranje gebied. Het witte puntje is onze positie van 1330 UTC.
De 2 boten voor ons liggen wel in het oranje gebied en hebben 8 knopen meer wind. Dat levert gemiddeld 4-5 knopen meer bootsnelheid op en een betere hoek dan wij kunnen varen (lees, zij kunnen direct naar Kaap de goede Hoop, wij moeten afkruisen en dus af en toe gijpen. Dat kost veel snelheid.

De achterste 2 boten (Gyphon Solo en Whiskey Jack) liggen in t blauw groene gedeelte. Zij hebben nog minder wind en dat zie je de afgelopen dag ook in de positie rapporten. Wij verliezen op de voorste 2, maar we zijn telkens sneller dan de achterste 2. Bij ons staat de deur nog op een (klein) kiertje), maar bij hun is hij dicht. Zij hebben waarschijnlijk minder dan 8 knopen wind en gaan dus nog 2 knopen langzamer dan wij. Ook dat kan je goed zien in t positie rapport.

Nu gaat de situatie veranderen de komende 2 dagen en wel in het voordeel van de achterste boten, waar wij dan gelukkig ook mee van profiteren.

Bovenstaand is de situatie over ca. 36-40 uur.
Het blauwe puntje is waar we nu zitten. Het rode pijltje is waar de verwachting is dat we over 36 uur zullen zijn.
De 2 bootjes voor ons zitten dan ca. 250 mijl voor ons, dus ongeveer dezelfde afstand in de dezelfde ZO richting. Je ziet dat daar veel minder wind is (want alleen maar een beetje groen/geel en veel blauw, dus weinig tot geen wind. Ik verwacht in de 2-3 dagen erna 100 a 150 mijl in te lopen.

Daarna volgt er een lage druk gebied waar de hele vloot op mee kan liften naar de Kaap de Goede Hoop, waar we hopelijk dan de achterstand verkleint zullen hebben tot ca. 100 mijl. Zie onderstaand plaatje (witte puntje is waar we nu zijn, rode puntje is waar de verwachting is dat we vrijdag rond 12:00 utc zijn:

Je ziet ook weer dat voor ons uit er veel minder wind staat, dus de hele week, beginnend vanaf woensdag zullen we de mogelijkheid hebben om de voorste 2 boten in te halen. Jullie kunnen dat goed bijhouden in de positie rapporten en als je de wind erbij aan zet, zou je ongeveer dezelfde plaatjes moeten kunnen zien.

Ik hou jullie op de hoogte en tot de volgende keer! Ysbrand

Meteo fases en waar ligt het Helena Hoog?

Update 31-7 sec Hayai, de afslag naar links wordt langzaam genomen

We zijn op de Sec Hayai qua meteo in de volgende fase aangekomen. De wind is naar links gedraaid (gekrompen, dat betekent van Z naar O) en wij kunnen nu genieten van een veel ruimere koers.
Waar we de afgelopen dagen op een TWA (True Wind Angle) van ca. 60-65 graden moesten varen, kunnen we sinds vannacht meer rond de TWA =100 graden varen. Dat betekent dat de wind iets meer van achter dan van opzij blaast. De windkracht is grotendeels hetzelfde gebleven, zo rond de 10-16 knopen (3-4 BFT).
Bij ons betekent dat dan dat we ook een ander voorzeil moeten zetten (lees: een groter voorzeil). En aangezien we de hele tijd een Jib 1 (J1) hadden staan, zijn we eerst geswitcht naar een Code 0 (is feitelijk een hele grote jib, maar wordt wel van de boegspriet tot de top van de mast, met een eigen voorstag, gevaren) en daarna naar een zogenaamde A3. Dit is een zeil wat nog eens 2x zo groot is en helemaal van de boegspriet tot bijna aan de achterkant van de boot gevoerd wordt. Het is een zeil wat we kunnen varen vanaf ca. TWA 90 graden tot aan TWA 135 graden, afhankelijk van de windkracht. Met een TWA van ca. 90 zitten we dus precies in zijn “range”.
Naast het feit dat we een stuk harder varen (de hele tijd rond de 9,5-10,5 knopen), zijn ook de bewegingen aan boord een heel stuk prettiger. We schommelen nu veel meer in plaats dat we hard op de golven slaan. Er zijn minder onverwachte bewegingen, waardoor je je altijd vast moest houden en ze ligt iets vlakker. Ook komt er veel minder water over, waardoor je meer buiten kunt zijn en dus meer kunt genieten van de wind om je oren, zonder dat er elke paar seconden ook een klets water mee komt.

We verwachten dat deze situatie ongeveer 2 dagen aan houdt en dan zullen we moeten kijken hoe snel het Helena hoge druk gebied zich verplaatst (of niet) en of er onder het Helena hoog een lage druk gebied passeert (die altijd een wind heeft van NW tot W), waar wij op onze weg naar het oosten op mee kunnen liften.
Helaas gaan die lage drukgebieden veel harder dan wij kunnen zeilen, dus dat is altijd maar voor een paar dagen en dan moeten we ons alweer richten op het volgende laag met alle bijbehorende winddraaiingen. Hoe dat precies werkt zal ik een volgende keer schetsen.

Op dit moment is de sfeer nog steeds prima aan boord, niks kapot en zullen we de komende nacht waarschijnlijk wisselen naar een A2 (Een grote bolle spinnaker van fel oranje), want de wind zal nog wel meer gaan draaien zodat de TWA naar 140 of zo gaat. Een perfecte hoek voor dit zeil.

Tot zover,

Ysbrand en Frans a/b Sec Hayai
Koers 157 graden
Wind: 12-14 knopen uit 070 graden (ONO)
Snelheid: Ca. 10 knpn

Voorbereiding op de race rond de wereld.

De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan onder andere de voorbereidingen op de Globe40.com.

De start komt met de dag dichterbij, en ineens heel dichtbij.

Deze week vertrekt de Sec Hayai al naar Frankrijk met eigenaar Frans Budel en toekomstig oceaanrace.com zeiler Michiel Goegebeur. Wij hebben nog het een en ander te regelen.

De start is op 26 juni vanuit Tanger- Marokko. Dan stapt Ysbrand aan boord om voor 9 maanden te racen in de  Globe40

Pip Hare en Ysbrand Endt in de Transat Jacques Vabre – Imoca 60 klasse – gefinisht in Salvador

You need to add a widget, row, or prebuilt layout before you’ll see anything here. 🙂

Pip Hare and Ysbrand Endt, on their 60ft monohull, Pip Hare Ocean Racinghave finished twenty-fourth in the IMOCA class of the 14th edition of the Transat Jacques Vabre Normandie Le Havre after crossing the finish line in the Bay of All Saints in Salvador de Bahia, Brazil on Thursday November 14, 2019 at 17:26:43 (UTC), 18 days, 5 hours 11 minutes and 43 seconds after leaving Le Havre, Normandy, France on Sunday, October 27 at 12:15 (UTC). 

Pip Hare Ocean Racing covered the theoretical course of 4,350 nautical miles at an average speed of 9.95 knots but actually sailed 4,808.89 nautical miles at an average speed of 11.00 knots. It finished 4 days 17 hours 3 minutes and 43seconds behind the winner, Apivia.

Lesser mortals might have quailed in the face of the obstacles confronting Pip Hare before the start. Already with a tiny budget, she was all alone three weeks before the start of the race after he co-skipper, Andrew Baker, broke his arm kitesurfing. “It was a really bad accident and he got a really bad gash on his head,” Hare said on the pontoons in Le Havre, waiting for her friend and Dutch skipper, Ysbrand Endt to arrive. 

Endt, his wife Christa and Hare had stayed friend after all doing the 2011 Mini Transat together. They had sailed together before and Endt has a huge number of racing miles under belt, short-handed and crewed, on everything from Minis to Volvo 70s. They even managed a 48-hour sail before the start, but as Endt said with a smile and masterly understatement on the seventh day of the race, “it was marginal preparation.”  

They would form one of the happiest teams underlined by their joyous arrival. If starting was a triumph, finishing felt like victory. Especially as they managed to beat Alexia Barrier and Joan Mulloy on 4myplanet, who finished 10 minutes and 22 seconds behind.After three days of match racing down the north-east coast of Brazil, they were less than a mile apart on the leaderboard most of the time Thursday and sometimes as close as 200m away on the sea. “I was exchanging emails with Joan, and she said: ‘nice to see you but not that nice.”

Two of the oldest boats in the fleet – Pip Hare Ocean Racing (1999) and 4myplanet (1998) – found their match.

From Le Havre, Pip Hare Ocean Racing was always part of a group of five boats  with Campagne de France, 4myplanet, Ariel II and Vers un monde sans SIDA. Approaching and then threading the Canary Islands, Hare had lost ground and was 28thand last on the eighth day of racing. As they approached the Cape Verde archipelago on the 10thday, she was struggling to hold on and was 120 miles behind 4myplanet with only Ariel II and their delaminated mainsail behind them. 

But Hare loves the downwind and in the north-east trade winds they roared back, passing 4myplanet as the entered the Doldrums on the thirteenth day of the race. That was the beginning of six days of head-to-head racing that got ever keener as reached to Recife exchanging the lead over each other at every ranking. “It’s jolly tense out here,” Harris said on the penultimate day on Wednesday, “and this wind angle and strength is our absolute Achilles heel because we’ve only got a tiny gennaker for reaching. We are squeezing every tiny bit of speed out of this poor boat. We’re having an epic race with Alexia. 

It’s really nice to have this kind of intensity.” And they kept it up all the way to the line. 

2nd in the Volvo Ocean Legend Race 2018

What a race! Chasing VO70 Trifork, former Ericson! Doing 30 knots of boat speed. Impossible to steer the boat without a helmet and googles. And an amazing crew! I don’t need to say we ENJOYED SO MUCH!!!

De Toekomst

Als je de Vendee Globe wilt doen, moet je je realiseren dat er meer mensen de ruimte in zijn geschoten, dan dat er ooit in hun eentje non-stop rond de wereld hebben gezeild! Dat vertelde mijn mentor en projectmanager Charles Euverte mij toen wij enkele weken geleden bij hem waren om de eerste lijnen van mijn plan – De Vendee Globe 2020- op te zetten.

De Vendee Globe, de zwaarste zeilrace rond de wereld. Non-stop, solo, rond de wereld op een race monster van 60 voet, 18 meter en een beetje (de Imoca60), uitgerust met Wingmast, Cantingkeel en Foils. En dat gedurende 24000 mijlen binnen 80 dagen. Dit is letterlijk in 80 dagen rond de wereld!

Dat is wat ik wil, dat is waar ik al over droom sinds ik als tiener in mijn Laser zeilde en bedacht hoe het was om dat dagen en dagen alleen te doen. En tijdens mijn mini-transat campagne in 2011 werd ik hierin nog eens bevestigd. Dit is wat ik wil, hier ben ik “thuis”. En elke dag als ik aan het werk ben als professioneel zeiler (op de Boudragon, of op de Sanya of op elk ander schip, is dit de gedachte die mij drijft. Dit is het allerhoogst. Meer is er niet. En nu gaat mijn Vendee Project beginnen….

Dit jaar staat alles in het teken van funding en projectmanagement. Mensen vinden en enthousiasmeren die mij willen helpen mijn project financieel te realiseren en de eerste belangrijke kerngroep creëren. Mensen met kennis, waar ik straks mijn leven, mijn emoties, mijn angsten, mijn alles aan durf toe te vertrouwen. 

 

Almost back in the Netherlands

We made this winter a round the Atlantic tour with the Sanya VO70, including the ARC. At this moment Sanya is in The Vendee Globe harbour in Les Sables d’Olonne where she is between The Imoca’s of the ocean masters, waiting for the return to Breskens this week.

Bij de 758 in opleiding

foto 3kl

Regelmatig krijgen we emails van enthousiaste Transat zeilers in de dop!  Dat begrijp ik heel goed, zo stonden ook wij ooit te trappelen op de steiger. Ik zag mijn eerste Mini deze week weer terug, de 186. Wat lijkt dat lang geleden dat ik mijn eerste Mini mijlen voer op het IJsselmeer, in deze pogo 1. Een ding was zeker sindsdien ben ik gevangen door het Mini zeilen. Maar mijn enige echte top boot is de 758. Tjee, wat heeft zij mij veel geleerd. Nou ja,
als je daar meer over wilt weten spit deze website door, schrijf een email, of stap op me af.

Terug in het nu. De 758 zal de komende tijd niet enkel onder ons gezag varen. Maar ook met Dimitri en Ewout. Zij hebben hun campagne TEAM SOLO gestart. En hoe kun je beter beginnen dan met zeilen, uren te maken in een ervaren boot (onder 2 paar “Mini’ogen). Beide hebben een dijk aan ervaring in het wedstrijd circuit. En maken nu de stap naar Solo de oceaan over. De wereld ligt aan hun voeten op 1 ding na, geld;)!

Wij weten het wel, wij willen uitbreiden! Team Solo! Alles is present, op 1 ding na!

758_1kl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto 1-1kl

foto 2-2kl

Solo – Doublehanded – Classe Mini TRAINING

758.52

We gaan deze winter trainen!
met regelmaat (als het weer het toelaat).
De vertrek basis is FlevoMarina te Lelystad; vanwege de prettige ligging en gastvrijheid.
De trainingen voor 2013 staan gepland op
zo 3 november (2 inschrijvingen)
za 9 en zo 10 november
zo 17 en ma 18 november(2 inschrijvingen)
za 30 november en ma 2 december(2 inschrijvingen)
za 14 en zo 15 december
zo 22 december
Getraind wordt van 10:00 -(boot vaarklaar)briefing tot ongeveer 16:00 op het water, gevolgd door de debriefing.

De data voor 2014 volgen spoedig.

Ysbrand Endt geeft deze Solo / Doublehanded training.
Ondersteund door, tijdens de training gemaakte, filmbeelden.
Er zal o.a. getraind worden op boathandling, boatspeed, het varen op de stuurautomaat onder alle omstandigheden, het voorbereiden van wedstrijden en het varen van wedstrijden.
Als je graag mee wilt doen, laat het ons weten. Ook als je andere wensen of vragen hebt.
Wil je enkele trainingsdagen mee? ook dat behoort tot de mogelijkheden.

Het belangrijke uitgangspunt in de training is het delen van kennis. Om op deze manier en hard werken het hoogste niveau te halen.

Om het 1 en ander voor te bereiden is het handig om te weten wie met welke boot komt.
Geef jezelf op via onderstaand email adres.

kosten;
huur/benzine motorboot(we mogen de kanarie van Huib gebruiken)+
75,- (pbpd* bij 2-4 deelnemende boten,
70,-pbpd bij 5 boten,
60,-pbpd bij 6 boten)
*pbpd= prijs per boot per dag, maximaal 2 personen per boot

meenemen
lunch+ drinken
zeilpak
een uitgerust en fit lijf

De training gaat door bij tenminste 2 boten.
Graag even een berichtje van aanmelding via de mail.

ysbrand@pro3oc.nl
christa@pro3oc.nl

groet,
ysbrand en christa

Samen Solo PRIJSVRAAG – DE UITSLAG

Dan volgt hier de uitslag van de SamenSolo PRIJSVRAAG…

volgens de jury bestaande uit Marjolein Brandt en Huib Swets heeft gewonnen;

ELINE TIEMENS uit Woerden

Bij vraag 5. Wat vind je opvallend of grappig aan de 758 schreef Eline;

“klein, maar alles wel handig.

alles heel slim ingedeeld”

Eline is 11jaar en optimist zeiler

SamenSoloPrijsvraag2

Omdat er zoveel inzendingen waren heeft de jury besloten

om uit alle deelnemers ook nog een ‘RUNNER UP’ te kiezen;

dus de Runner Up in de SAMENSOLO prijsvraag is geworden

MICHEL HOOIJSCHUUR  uit Naarden
Met de tekst bij vraag 5. “het is een mini wereld op zich”

Eline en Michel GEFELICITEERD en welkom aan boord van de 758, Ran of the NorthSea.

Op naar een mooie dag zeildag op de Transat650!

Rest ons nu de jury heel hartelijk te bedanken, voor deze taak. Cees en Anky van Dijk geluk gewenst met het nieuwe kleinkind!

SamenSoloprijsvraag2013_11_07_07:57:57 kopie

Samen Solo PRIJSVRAAG – DE ANTWOORDEN

Schermafbeelding 2013-11-07 om 23.42.32

 

 

antwoord op vraag 2. A afspreken in een wedstrijd, is zonde van de tijd

C mobiele telefoons zijn verboden, gaan in verzegelde envelop en in Brazilie krijg je hem weer terug

D na dagen niemand zien en spreken, voelden wij ons eenzaam

antwoord op vraag 3. A de oceaan is veel te diep om in te ankeren,

B. 4 uur slapen achter elkaar is gevaarlijk,er zijn genoeg schepen zonder ais, dus je ogen zijn je echte houvast.

C. in 20 minuten tijd komt een schip vanaf de horizon op jouw positie

daarnaast is uit onderzoek gebleken, dat 20minuten slaapjes je lichaam het meest efficiënt gebruikt, dus uiteindelijk rust je daar het meest van uit.

 

 

 

Win een dagje zeilen op de Mini Transat 758, met Ysbrand en Christa

“ZEILEN OP EEN MINI-TRANSAT

Ysbrand Endt en Christa ten Brinke hebben hun Mini-Transat 6.50 af gemeerd aan de Zeilen-steiger. De twee avontuurlijke zeilers vertellen over hun ervaringen met solozeilen op een klein jacht tijdens een zware wedstrijd. Dagelijks om 14.00 en 16.30 uur geven zij een demonstratie over het leven aan boord. Bezoekers van de Zeilen-stand maken bovendien kans op een dag zeilen met Ysbrand en Christa.”

Ben je langs geweest op de HISWA en vergeten je ingevulde PRIJSVRAAG in de PRIJSVRAAG container te stoppen, of is de PRIJSVRAAG kwijt geraakt.

Misschien ben je helemaal niet op de HISWA te WATER geweest maar wil je graag meedoen om kans te maken op een dagje MINI Transat varen.

KLIK HIER prijsvraag

en stuur de antwoorden voor 1 oktober naar christa@pro3oc.nl

Nederlandse Vijaya wint 1000-mile Doublehanded Race

top3_1000mile2013

Huib Swets en Christa ten Brinke wonnen de 1000 mijl op de Vijaya (De Ridder 40, one off), een dualhanded wedstrijd in drie etappes van IJmuiden naar Bergen, Bergen naar Lerwick en weer terug naar Bergen. Het was vooral een strijd met de Greyhound die uiteindelijk tweede werd. Ze doen verslag vanuit de kuip.

 

 

 

 

 

 

We hebben geen start bij Beaufort 7 of hoger. Dat zal er om hangen! Een extra palaver om 8:00 uur op de steiger geeft uitsluitsel: het wordt een ‘go’. Dertien boten met negen nationaliteiten verschijnen aan de start.

Wij hebben nog niet eerder met elkaar gezeild, maar kennen elkaar wel. Christa ten Brinke is een diehard Mini/Class 6.50 zeilster, waaronder de beroemde Mini Transat (2011), en ondertussen net zo geroutineerd op andere boten. Huib Swets heeft onder andere twee OSTARS, twee Round-Britain & Ireland races en inmiddels al voor de derde maal de 1000-Mile Doublehanded Race naar Noorwegen en Shetland gezeild. We zijn twee solozeilers met verschillende achtergronden. Aan ervaring geen gebrek in elk geval.

Lees verder op SAILREPORT.nl

Vijaya1000mile5Vijaya1000mile4

100mijl Noordzee alias Bruine Bankrace

 

samensolo100mijlk

De 100mijl Doublehanded race. Samen op de 758, Ran of the North Sea. Met een 30-tal andere boten aan de start, per boot 2 man of vrouw en een enkeling voer solo…

3 Mini’s verschenen op de startlijn; de proto van Florian 454, zie foto inmiddels heeft hij heel wat officiele class mini mijlen. Tjee, wat gaat die boot reachend hard. Een zusterschip van onze boten, de D2 Serie Mini 722 met Sander van Doorn. Hij had er een hagel nieuwe bloed mooie solent/inter op gezet, en inmiddels wat wedstrijden in het Franse circuit er op zitten. En wij met de 758. Ondanks dat we maar met zijn 3en in de classe zaten beloofde het een spannende strijd te worden.

De 100mijl race start in IJmuiden, via 2 bestaande boeien op de Bruine Bank welke naar eigen inzicht te ronden zijn; dus beide linksom of beide rechtsom en terug naar IJmuiden.

Voor ons was de keuze snel gemaakt. Maar daar dachten 8 boten anders over, zij gingen linksom. 7 van de 32 schepen keerden uberhaupt voor tijdig terug naar Ijmuiden, vanwege diverse redenen,  de meest voorkomende was zeeziekte. 1 daarvan was Florian, hij had een doodzieke broer aan boord, nadat hij ons de horizon had laten zien, kwam hij teleurgesteld ons opweg naar de haven weer tegen. Onze match race ging verder met de 722… maar bij aanvang van het donker zagen we hem niet meer. Moe van de golven en de wind, maakten we na de1e boei ronding eindelijk iets te eten, de voor de windse koers bood meer comfort, om kokend water op te kunnen schenken… Toen we weer een lichtje zagen verschijnen, snel de race modus weer scherp op gepakt… En zo bleef Sander tot aan de finish 11.20 onze achterkant zien.

Door elkaar geschud en hondsmoe was de strijd nog niet gestreden. De optimisten werden uit de auto gehaald. Matchracen! Ik wist mijn tactiek nog van vorig jaar. Alleen was mijn 1ste tegenstander mijn team en echtgenoot Ysbrand, en hij wist het ook… N a de start waren er maar enkele meters nodig voor hij mijn boot greep, en naar mijn roer griste… niet in optimisten op gegroeid, verloor ik dit gevecht. De toon was gezet. Hilarisch werd het tafereel, niemand kon meer zonder kleerscheuren varen, natte mannen, drijvende roeren, ontmaste bootjes, roeiend met het zwaard, 2 mannen in 1 optimist… alles kon maar of het mocht…

Wonderwel, kwamen de bootjes ogenschijnlijk heel het water uit en geen schade bij de om liggende boten! Dank Sander en Vester van Tuned and rigged, voor het super middag van bier, rose, hapjes en vertier…

en ‘s avonds de aller mooiste prijzen. Gelukkig vielen we met onze neus in de boter.

Gewonnen in de Classe Mini,

Gewonnen samen met Wessel Achterhof in de Optimisten race, En Ysbrand werd 2e… de karver- , antal -blokjes, en spinlock vest vlogen ons om de oren…

Dank organisatie voor de mooie wedstrijd.

En dank moederaarde voor het mooie weer!

optimistfightingYsbrand

 

uitslag100mijl2013

 

Team the NorthSea zet zich in voor Miles 4 Justice

Stichting Miles 4 Justice zet zich in voor veteranen(militairen) met het evenement Miles4Justice Cup, een zeilwedstijd met 43 boten en 150 veteranen.

Wij werden gevraagd om ons (vrijwillig) in te zetten als deckhand.
Ysbrand stapte aan boord van de Billabong, een one off. En Christa bij Alkyone, een oude Bavaria 42.
Het waaide windje 5, 25 knopen. Verder nog aan boord een schipper en 2 veteranen.
Niet iedereen was voorbereid op een winderige koude dag. Op de Alkyone had er in het grootzeil nog nooit een rif gezeten en hadden de mannen een lenteachtig pak aan. Gelukkig had ik 2 zeiljassen bij me, en deze paste ondanks de mannelijke spierballen wonderwel.

Het werd een heel bijzondere dag met heftige verhalen, golven maar vooral genieten. Het is altijd fijn is om te kunnen delen, het delen van mijn zeilpassie met stoere mannen waardoor de grootste glimlachen te voorschijn kwamen! Een super samenwerking…
Op de Billabong verliep de dag onder gezonde spanning. Daar werd onder het ‘commando’ van Ysbrand de sterren van de hemel gezeild. Het duel met de Boreas met Erik van Vuren werd gewonnen. En dat zorgde voor een 2e plek van alle 43 boten! Ook daar werd flink gejuigd!
Miles4Justice_Christa miles4justice_Ysbrand

Seilmakeren 2013, Noorwegen, navigation to the max!

Ik hoefde niet lang na te denken toen Anne Raangs mij vroeg om de Seilmakeren Doublehanded 2013 samen, in haar X99- Bailamos, te varen. En wel in 1 van mijn meest favoriete landen; Noorwegen.

Het concept van deze wedstrijd; vaar van A naar B via de snelste route. De kortste route is tussen eindeloos veel eilanden en rotsen door. Gevaar is dan Venturi effecten , windluwten en aanvaring van onder zee liggende rotsen. Maar bij genoeg wind weinig tot geen golven. Vooral bij upwind en lichte boot een groot voordeel. Kortom de snelste route is afhankelijk van nogal wat factoren. Niet te onder schatten zijn ook de navigatie kwaliteiten aan boord. Genoeg ingredienten voor een reuze interessante wedstrijd met tactische navigation to the max! Met 2 Iphones gingen Anne en ik van start…
seilmakeren2013

seilmakeren2013_2

seilmakeren2013_3

seilmakeren2013_4

seilmakeren2013_1

seilmakeren2013_5

Na een 180 mijl lange, extreem mooi ruige en intensieve strijd met 54 boten, kwamen we als 7e in onze klasse over de finish. En won ik als beste nieuw komer in de klasse het boek “Koning Harald V, de zeiler,  welke 1 van de jongens werd “.

Helaas leidt dit wedstrijdconcept in geen enkel andere land tot z’on beleving van water en land in optima forma…