Leg5 Fase 1; vloot leider, Globe40

Fase 1 is geslaagd!

We zitten nu op de 4e dag in de 5de leg van de Globe40 en we zijn (zoals verwacht) midden een rug van hoge druk terecht gekomen.

Hieronder kun je dat goed zien.

De verschillende kleuren op het scherm geven de windkracht weer en hoe donkerder blauw, hoe minder wind. Bij groen en geel worden we echt blij want dan is de wind weer boven de 3BFT.

De verschillende bootjes geven onze concurrenten aan, waarbij wij weer de oranja boot zijn en de roze (Milai), groene (Gryphon Solo), lichtblauwe (Whiskey Jack) en rode (Amhas) onze concurrenten. In dit plaatje liggen de groen en de rode zo dicht bij elkaar dat ze overlappen. De afstand tussen ons en Milai (roze) is hier 79 mijl, we hebben dus een behoorlijke voorsprong opgebouwd.

 

 

Strategie voor de komende 2-3 dagen:

De essentie is om vooral naar het zuiden te komen. Daar komt namelijk de “nieuwe” wind vandaan, die uit de westelijke hoek gaat komen (NW tot ZW). Met deze wind gaan we de meeste dagen erna helemaal naar Ushuaia, waarbij we eerst langs een virtueel punt moeten gaan, de zogenaamde Chile “gate”. Dit punt moeten we aan de noordzijde passeren.

 

Dat kan je hierboven goed zien. De verschillende routes van de modellen staan erin getekend en je ziet rechts van het midden onderin de Chile Gate staan. Dit punt moeten we rechts houden. Daarna mogen we op een directe koerst naar Ushuaia.

Als je een beetje inzoomt kan je zien dat geen enkele route naar dit punt komt, omdat het nog langer dan 10 dagen duurt voordat we er zijn. De meeste weer modellen gaan niet verder dan 6-10 dagen vooruit of worden daarna zo onbetrouwbaar dat het verder geen zin heeft. De route kiest dan het eindpunt wat het dichtsbij het eindpunt ligt (in dit geval de Chile gate).

 

Hieronder het totaal overzicht van waar we heen moeten:

 

We laten de routering tot aan de Kaap Hoorn lopen en we pakken het volgende stuk pas mee als we in de buurt zijn.

De rood/roze driehoek aan de onderzijde is de Ice-exclusioni zone. Hier kunnen mogelijkerwijs ijsbergen voorkomen en mogen wij niet komen. Als we er toch invaren, worden we gedisqualificeerd.

Je kunt goed zien dat de chile gate ons wat meer noord houdt. Dit is gedaan om te zorgen dat we eerder bij de Chileense kunt uitkomen en zo meer binnen het bereik van de SAR-diensten blijven. Ook is het veiliger om langs de Chileense kust naar Kaap Hoorn te varen, want de watertemperatuur is daar significant hoger dan het open stuk onder Kaap Hoorn.

 

Aan boord is het de afgelopen dagen behoorlijk emotioneel geweest.

De vader van Frans, Nico Budel sr. is plotsklaps overleden en alhoewel hij al wel het een en ander onder de leden had, kwam dit toch onverwacht en heel plotsklaps. Natuurlijk is er uitgebreid over gesproken, maar Frans heeft besloten om door te varen. Nico was al enorm trots op wat Frans allemaal al had gepresteerd en hij weet ook zeker dat zijn vader gewild zou hebben deze race in zijn naam in stijl af te maken. En dat gaan we dus ook doen!

Het is heel bijzonder en intiem om een dergelijk heel persoonlijk moment mee te maken van dichtbij.
Het leidt aan de ene kant af van de race en aan de andere kant geeft het heel veel focus en ook afleiding.

Verder loopt het aan boord allemaal prima. Er zijn geen (technische) problemen en we kunnen ook wat genieten van het rustig in het ritme komen. Het is nog enorm warm (water en lucht temperatuur zijn rond de 28 graden), dus je wilt je ook overdag maar heel langzaam bewegen.

Als je goed naar de plaatjes hierboven hebt gekeken, kun je ook zien hoe hard we gaan, welke kant op en wat de wind kracht en richting is.

Tot zover, Frans en Ysbrand

Globe40

Please follow and like us: