Nog even op een rij; de 1000mijl kwalificatie

[singlepic=268,320,240,,left]

1 van de eisen om je in te kunnen schrijven voor de Transat 650 naar Bahia, Brazilie  is het varen van 1000mijl non stop over een vast gesteld parcours, zie dit tekeningetje. Deze moet tenminste 2 maanden voor vertrek van de Transat 650 zijn afgelegd. Dit om het zeemanschap van de schipper en zijn veiligheid te bevorderen.

Tijdens deze 1000mijl moeten er 3 punten gerond worden, te weten Ile de Re, Rochebonne en als laatste Coninbeg op 52 02,4’N  6 39,5’W dicht onder de Ierse kust. Welke gefotografeerd moeten worden met een duidelijk te identificeren Ysbrand en boei dan wel GPS positie. De richtingskeuze  is ‘vrij’ en wordt gemaakt met de wind als grootste bepalende factor . Of eerst naar het zuiden dan wel naar het noorden.

De telefoon mag deze keer gewoon mee. Het is zelfs verplicht om hiervan gebruik te maken, zodat men op de hoogte blijft van de vorderingen, en dus controleerbaar. Minimaal 2 ‘goede’ door middel van Sextant verkregen posities. Minimaal8 keer per dag opgetekende observaties in het logboek, tijd, positie, compaskoers, log, weer;zee staat, windkracht en richting, zeilen en zeilwissels en andere bijzonderheden zoals bv. schades. En minimaal 2 punten per dag in de kaart. Dit zijn zo ongeveer de eisen van van Classe Mini, de organisatie en verantwoordelijke partij achter DE Transat 650 en alles daarom heen.

En wat doet Ysbrand verder aan boord.

[singlepic=274,320,240,,left]

Hij werkt aan  een slaap dagboek met daarbij een uitgebreide vragenlijst; Hoe lang denk je  te hebben geslapen. (Zowel de boot als Ysbrand hebben een actiemeter om. En vaak liggen de ideeen over wel en niet slapen tussen de actiemeter en de schipper zelf enorm uitelkaar.) Hoe fit voel je je. Heb je gedroomd en zoja wat. Wat je hebt gegeten. Waardoor ben je wakker geworden enzv. En dat na elk slaapje van 15 minuten tot dat je aan ongeveer 5 a 6 uur van slaap bent gekomen(4×6) dus 24 keer per dag!!!! Tel daarbij op een bewegende boot. En denk dan aan 25 kn tegenwind in het kanaal! Een werkje!

Daarnaast moet er gegeten worden, veel gegeten om het hoge verbrandings tempo van Ys bij te kunnen houden! Wat gemakkelijker lijkt dan het in de praktijk is! Water gieten uit een jerrykan van 10 liter in een Jetboil(mok van 1/2 liter) of eerst in 11/2 liter flessen. Heet water schenken in het gevries droogde voedsel zakje, of zelfs in een grote bak is een hele klus op de Mini. En vervolgens tijdens het eten goed oppassen voor de zoute golven!

Maar er moet natuurlijk vooral worden gevaren. Nu gaat het niet om de beste tijd. Hoeft er niet op 120% gevaren te worden. Het is maar een ‘tocht’.

Vervelen zal niet lukken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.